Waarom sfeer zo belangrijk is als je je huis gaat verkopen

Mar 14, 2022
Home » Blogs » Interieuradvies » Waarom sfeer zo belangrijk is wanneer je je huis gaat verkopen

Opruimen, ontspullen, foto’s opbergen, je meubels zo ruimtelijk mogelijk neerzetten. Het is allemaal belangrijk wanneer je je huis gaat verkopen. Toch is een té lege woning niet bevorderlijk voor de verkoop. Juist die vaas met bloemen, hier en daar een plant en dat extra kussentje op de bank geven de woning net dat beetje extra waardoor potentiële kopers bereid zijn om een hogere koopprijs te betalen. En dat bepalen ze niet rationeel, integendeel, hun oerbrein laat hun dat geweldige bod doen.

Een té lege woning is niet bevordelijk voor de verkoop.

Kopers kijken met hun oerbrein


Om dit te snappen moeten we even een paar miljard jaar terug in de tijd. Naar de tijd dat mensen in de natuur leefden en aan niets anders dachten dan overleven. Ze hoefden nog niet op tijd op hun werk te zijn of hun stropdas te knopen, al hun ‘denken’ was 100% instinctief. Dat deel van de hersenen – het oerbrein (reptielenbrein) – is vandaag de dag in ons brein geïntegreerd als de hersenstam. Dit breindeel werkt heel basaal en regelt zaken zoals je bloedsomloop en ademhaling. Het denkt niet na, onthoudt niets en is instinctief. De hersenstam reageert automatisch en bepaalt hiermee een groot deel van je gedrag.

Een tweede onbewuste beslisser in ons menselijk brein is het zoogdierenbrein (limbisch brein). Dit deel houdt zich bezig met onze emoties en geheugen. Het screent de hele dag onze zintuiglijke informatie en vergelijkt dit met onze opgeslagen herinneringen. Hier komen positieve of negatieve gevoelens uit. Pas na het reptielen- en zoogdierenbrein is ons rationeel denkdeel (neocortex) aan de beurt. En zo zijn onze hersenen compleet.

Na deze korte les in de neuropsychologie is het belangrijk om je te beseffen dat mensen minder rationeel beslissen dan ze zelf denken. Ja, jij ook. Beslissingen nemen we voor 98% onbewust op basis van onze oerinstincten, zintuigelijke informatie en emoties. Hoe beter jij hier als verkoper op inspeelt, des te beter jouw huis verkocht wordt.

Met een sfeervolle woningpresentatie speel je in op het onderbewuste van potentiële kopers. Een woning die er woning er sfeervol en ‘gezellig’ uitziet, speelt op positieve zin in op het onderbewuste. Laat potentiële kopers zien hoe fijn het kan zijn om in jouw huis te wonen. Je wilt dat kopers zichzelf al in jouw keuken zien staan en in de tuin zien zitten op een zonnige dag. Dit is precies de reden waarom woonaccessoires zo belangrijk zijn wanneer je spreekt over een sfeervolle woningpresentatie. Een té lege woning is niet sfeervol. Maar let op! Je wilt een zo groot mogelijke doelgroep aanspreken, dus hou het neutraal. Het gaat om de juiste balans.

Een sfeervolle woningpresentatie is ontzettend belangrijk, wanneer je je huis gaat verkopen. Waarom? Omdat je hiermee inspeelt op het onbewuste aankoopgedrag van potentiële kopers.
In geuren en kleuren

De meest bekende verkooptruc is inspelen op geur. Het branderig aroma van verse koffie, een geurig afgebakken brood of flarden kaneel van die lekkere appeltaart. Hiermee doe je via de neus van je koper direct een beroep op zijn positieve emoties (tenzij iemand een grondige afkeer heeft van appeltaart, maar die persoon moet ik nog tegenkomen).

Tenslotte kun je veel bereiken met kleur. Ons onbewuste brein ‘leeft’ nog in de natuur en wordt blij van frisse, rustige kleuren. Groen, bruin en blauw doen het logischerwijs goed. Let op, teveel blauw kan wel weer koelheid uitstralen, combineer deze dus met andere kleuren. En let hierbij weer op dat je niet teveel kleur of te felle kleuren gebruikt. Deze triggeren namelijk ‘Gevaar!’ in de kopers’ oerbrein. Rood en oranje zijn zeker niet verboden. ze geven de koper ook een warm, inspirerend en energiek gevoel, maar graag met mate.

Een sfeervolle woningpresentatie is ontzettend belangrijk, wanneer je je huis gaat verkopen. Waarom? Omdat je hiermee inspeelt op het onbewuste aankoopgedrag van potentiële kopers.

Vermijd zwart, tenzij je weet hoe je deze kleur in een chique interieur moet gebruiken. En gebruik grijs alleen in combinatie met andere kleuren, anders toont je huis nietszeggend en saai. Wit mag in overvloed, dat staat voor luxe, licht, neutraal en tijdloos. Wit is essentieel in je huis als je deze goed wilt verkopen. Maar vergeet dan niet om dat kleurrijke kussentje of kleedje neer te leggen. Of laat mij dat voor je doen. Mijn rationele brein gaat graag aan de slag met het oerbrein van jouw potentiële kopers.

Blog

Meer tips & adviezen lezen?

Het perfecte huis voor de juiste doelgroep

Het perfecte huis voor de juiste doelgroep

Het geheim achter een succesvolle verkoop ligt in het begrijpen van je potentiële kopers. Voordat je jouw huis op de markt brengt, is het belangrijk om te bepalen wie de ideale koper zou kunnen zijn. Vervolgens is het belangrijk om je woning naar deze doelgroep in te...

Dit zijn de meest gemaakte fouten bij verkoopstyling

Dit zijn de meest gemaakte fouten bij verkoopstyling

Bij het verkopen van een woning is een goede presentatie van groot belang. Toch zie ik als vastgoedstyliste vaak dezelfde fouten bij het presenteren van woningen voor de verkoop. En dat snap ik heel goed, de lijn tussen goed en fout is dun. Je wil een neutrale...

5 tips om je slaapkamer verkoopklaar te maken

5 tips om je slaapkamer verkoopklaar te maken

Bij het verkoopklaar maken van een woning, richt ik mij altijd op de gehele woning. Een woning moet er van top tot teen goed uitzien en voelen voor een optimale verkoop. Daarom is het essentieel om ook de slaapkamer aandacht te geven tijdens het verkoopklaar maken van...