Verkoopstyling: heeft het zin of is het onzin?

Mijn huis is tegenwoordig zo verkocht voor een goede prijs! Dan is verkoopstyling toch overbodig? Dit hoor ik de laatste tijd steeds vaker, van zowel particulieren als makelaars. Ook andere verkoopstylisten die ik ken, vragen zichzelf weleens af of hun vak niet overbodig is in de huidige overspannen woningmarkt. Is dat ook zo?

De tijden zijn veranderd.

De woningmarkt is enorm aangetrokken. Hier in Haarlem, de omgeving van Haarlem en in het grootste deel van Nederland gaan huizen als warme broodjes over de toonbank, goed gepresenteerd of niet. Toch kan, juist in deze tijd, verkoopstyling veel geld opleveren. Niet in een snellere verkooptijd, maar wél in een hogere verkoopprijs. 

Vroeger, laten we zeggen ongeveer  15 jaar geleden, werden lang niet alle woningen online gepresenteerd. Als je woning al op internet stond, dan was een serie van 10 foto's al heel wat. Makelaars gaven niet alles prijs en probeerden zo de kopers nieuwsgierig te maken.  Verkoopstyling werd in deze tijd maar af en toe eens toegepast en vooral bij woningen die moeilijk te verkopen waren. 

De eerste online indruk is de belangrijkste indruk!

Tegenwoordig begint de verkoop van je woning op internet. Dit is dé plek waar potentiële kopers op zoek gaan naar hun droomhuis. Hier word je getrakteerd op prachtige woningpresentaties met uitgebreide fotoreportages, aangevuld met full colour 2D en 3D plattegronden, 360 graden foto's en zelfs video's. Bij een verouderde woning krijg je zelfs een kijkje in de mogelijkheden met een heuze 3D visualisatie. De ene presentatie nog mooier en uitgebreider dan de ander. Hierdoor zijn potentiële kopers verwend geraakt. Slecht gepresenteerde woningen of woningen die geen 'goed gevoel' geven, worden in deze tijd genadeloos weggeklikt.

verkoopstyling

Een aantrekkelijke online woningpresentatie begint bij verkoopstyling. Foto's en video's kunnen nog zo professioneel gemaakt worden, zonder verkoopstyling zal het resultaat nooit optimaal zijn. 

Kan mijn makelaar mij niet vertellen hoe ik mijn woning het beste kan presenteren?

Een makelaar is géén verkoopstylist. Een makelaar kan je helpen met de zakelijke en strategische kant van de verkoop en zal je ongetwijfeld goede tips kunnen geven en je vertellen dat je vooral veel moet opruimen

Verkoopstylisten zijn over het algemeen creatieve mensen met affiniteit voor interieur en inrichting.  Zij zijn ervoor opgeleid om met weinig budget een goede woningpresentatie te verzorgen en weten als geen ander hoe je een woning zowel online als offline goed presenteert. 

Er zijn tegenwoordig ook steeds meer makelaars die de meerwaarde van verkoopstyling zien en gaan samenwerken met een verkoopstylist. Zo worden de woningen in de portefeuille van van makelaar altijd goed gepresenteerd worden en daardoor snel en voor de beste prijs verkocht. 

Op internet is genoeg informatie te vinden over verkoopstyling. Dat kan ik toch gemakkelijk zelf doen?

De kans is groot dat jij niet meer objectief naar jouw interieur kan kijken. Hoe mooi jij je inrichting ook vindt, als dit niet de smaak is van een potentiële koper, dan kan deze zich geen voorstelling maken van zijn of haar meubels in jouw woning en zal waarschijnlijk geen bezichtiging aanvragen. Een verkoopstylist is wel objectief en kijkt door de ogen van een potentiële koper naar jouw woning. 

Een verkoopstylist is er om jou te helpen jouw woning zo neutraal mogelijk te presenteren, zodat jouw huis aantrekkelijk wordt voor een zo groot mogelijke doelgroep potentiële kopers. Daarnaast weet ze hoe ze de mooiste punten van jouw woning kan benadrukken en hoe ze een lichte, ruimte en fijne sfeer creëert. Stuk voor stuk belangrijke punten voor een aantrekkelijke woningpresentatie.

Is verkoopstyling in deze overspannen woningmarkt overbodig?

Niet dus! Juist nu is het investeren in een goede presentatie van je woning ontzettend belangrijk en kan het je heel veel extra winst opleveren! Zonde om dat geld te laten liggen toch?

Wil je ook méér halen uit de verkoop van je woning?