Ken jij het verschil tussen verkoopstyling en interieurstyling?

Ik merk in mijn omgeving dat mensen bij verkoopstyling vaak de link leggen met interieurstyling. Op zich niet zo raar, want beide soorten styling houden zich bezig met het inrichten van woningen. Maar ze zijn wel degelijk verschillend van elkaar.

Interieurstyling: maak van je huis een thuis...

De kern van interieurstyling is dat de woonwensen van de bewoners centraal staan: de stylist maakt van een HUIS een THUIS.

Hij of zij houdt rekening met welke smaak en woonstijl jij hebt en hoe dit vertaald kan worden naar een inrichting waar jij je prettig en thuis in voelt. Ook belangrijk: hoe wil jij de ruimtes in je huis gebruiken? Een interieurstylist houdt daar rekening mee.  

Bij interieurstyling sta jij centraal en niemand anders dan jijzelf hoeft de inrichting van jouw huis mooi te vinden. Er hoeven geen foto's van gemaakt te worden en er komen ook geen kijkers.

The other way around

Verkoopstyling is zogezegd ‘the other way around’. Het is een heel sterke marketingtool om een woning zo snel mogelijk en voor een zo hoog mogelijke vraagprijs te verkopen. De kern van verkoopstyling is van een THUIS een HUIS te maken.

Bij verkoopstyling (ook wel vastgoedstyling genoemd) krijgt een woning die in de verkoop komt of staat een restyling. Dit is een essentieel onderdeel van het verkoopklaar maken van een woning. Bij verkoopstyling wordt uitgegaan van een zo neutraal mogelijke inrichting, zodat zoveel mogelijk mensen zich aangetrokken voelen tot de woning en een bezichtiging aanvragen. Ben jij dan tijdens het verkoopproces een vreemde in je eigen huis? Gelukkig niet. Er wordt namelijk zoveel mogelijk gebruik gemaakt van jouw eigen meubels en accessoires.

Focus op de pluspunten

Ook de woningfotografie is een belangrijk uitgangspunt bij verkoopstyling. De woning wordt immers gerestyled zodat de fotograaf er een goede en aantrekkelijke fotoreportage van kan maken en deze op Funda boven het grote aanbod uitspringt. Bij verkoopstyling ligt er daarom een grote focus op lichtinval, ruimtelijkheid, pluspunten van de woning, dieptewerking en zichtlijnen. Het is eigenlijk heel simpel: al heb je de beste woningfotograaf van het land, als datgene wat hij of zij voor de lens krijgt niet klopt, krijg je geen goede fotoreportage.

Verkoopstyling Amsterdam

Men krijgt tegenwoordig via social media – m.n. Instagram – de hele dag mooie plaatjes voorgeschoteld. Het blijkt dat bij verkoopfoto’s woningzoekenden in minder dan 15 seconden beslissen of ze een woning willen bezichtigen. Dus… als jij geen ‘mooi en aantrekkelijk’ plaatje van je huis laat zien op Funda, is de kans groot dat er helemaal niemand naar je woning komt kijken.

Dan bel je mij

Ik hoop dat ik met bovenstaande voor je heb verduidelijkt dat interieurstyling en verkoopstyling echt twee verschillende vakgebieden zijn. 

Bij interieurstyling is de smaak van jou als bewoner het uitgangspunt en bij verkoopstyling gaat het om de smaak van een zo groot mogelijke groep potentiële kopers. Een compleet andere ziens-, denk- en werkwijze.

Kort samengevat: ga je voor de ‘wauw’-factor in je interieur en een goede basis waarin jij je thuis voelt, dan ga je voor interieurstyling. Ga je je woning verkopen en wil je hier zoveel mogelijk uit halen? Dan kies je voor verkoopstyling. Het goede nieuws? Voor beide kun je mij bellen...