De toekomst van vastgoedstyling

Jan 4, 2024
Home » Blogs » Verkoopstyling » De toekomst van vastgoedstyling

In onze snel evoluerende wereld is het niet verwonderlijk dat nieuwe technologieën en trends ook in de vastgoedwereld de kop opsteken. Vastgoedbedrijven maken steeds vaker gebruik van technologieën om virtuele rondleidingen te geven. Hierdoor is het voor potentiële kopers en huurders mogelijk om een beeld te krijgen van de ruimte en indeling van het vastgoed zonder de deur uit te gaan. Betekent de opkomst van deze nieuwe mogelijkheden dat traditionele vastgoedstyling geen toekomst kent? Ik geef je in dit blog het antwoord.

Voordat ik inga op de effecten van de technische ontwikkelingen in de vastgoedwereld, is het goed om te weten wat de technieken zijn en wat ze toevoegen. Lees verder voor de definitie en het gebruik van artist impression en AR, twee technologieën die steeds vaker voorkomen in de vastgoedwereld.

Artist impression

Een artist impression of in het Nederlands artistieke impressie is een afbeelding, filmpje of model om een object of situatie af te beelden waarvan geen fotografische afbeelding bestaat. Dit wordt bijvoorbeeld gebruikt voor toekomstige gebeurtenissen of situaties. Met een artist impressions is het mogelijk om de potentiële koper een beeld te geven van hoe een woning eruit kan gaan zien. Dat kan bijvoorbeeld door een render te maken van een 3D design of door een VR ervaring te maken en je zo in de nieuwe ruimte te wanen.

Potentiële kopers vinden het vaak heel lastig om door de huidige situatie heen te kijken en de mogelijkheden te zien die de ruimte wel kan bieden. Door middel van artist impressions verander je een niet bestaande, gedateerde of lege ruimte in een geheel nieuwe ruimte.

Augmented Reality (AR)

Augmented Reality (AR) wordt in het Nederlands ook wel aanvullende realiteit genoemd. Je ziet de wereld door middel van bijvoorbeeld een app met een extra laag informatie er overheen. Wat je met AR ziet, is een combinatie van de echte wereld, verrijkt met virtuele elementen.

Door gebruik te maken van AR tijdens een bezichtiging, kan je bijvoorbeeld een digitaal ingericht huis laten zien. In het echt is het misschien een leeg of verouderd huis, maar door de AR filter zie je bijvoorbeeld mooie strakke muren en een compleet ingerichte woning.

Is vastgoedstyling verleden tijd?

Nu we weten wat de technologieën zijn die bezichtigingen en traditionele vastgoedstyling kunnen vervangen, kunnen we kijken naar de vraag: is vastgoedstyling verleden tijd? In een tijd waarin digitale technologieën ons in staat stellen om huizen op afstand te ervaren, zou je misschien denken van wel. Echter, het antwoord is in mijn ogen een overtuigend nee.

Waarom? Omdat een huis meer is dan alleen een verzameling muren en meubels. Een huis moet een bepaald gevoel opwekken. Een gevoel van comfort en huiselijkheid. Daarnaast is het kopen van een huis vaak de grootste investering van iemands leven. Dat doe je niet zomaar even via de digitale weg.

Een huis wil je ervaren

Het gebruiken van technologieën zoals een artist impression is natuurlijk ideaal voor het kopen van bijvoorbeeld een nieuwbouwwoning. In dit geval moet een huis nog gebouwd worden en dan is het natuurlijk perfect om toch een beeld te krijgen. Maar wie koopt er een bestaand huis zonder er binnen te stappen? Door binnen te stappen in een eventueel toekomstig thuis, proef je pas echt de sfeer, zie je het licht in de woning en bovenal ervaar en voel je de ruimte. Allemaal belangrijke punten bij het overwegen van het kopen van een woning.

Hoewel een artist impression en AR een virtuele rondleiding door een huis mogelijk maken, kunnen ze niet het gevoel vervangen dat ontstaat wanneer je fysiek door de kamers loopt. Het is dit persoonlijke aspect dat je voelt tijdens een bezichtiging en waarbij vastgoedstyling nodig is om dit gevoel te benadrukken.

De toekomst van vastgoedstyling

Terwijl de technologische vooruitgang blijft groeien en de manier waarop we huizen ervaren verandert, blijft vastgoedstyling een essentieel element in het verkoopproces. Het persoonlijke aspect, de emotie en de connectie die het creëert, zijn onvervangbaar. Een huis is niet alleen een object dat wordt gekocht; het is een toekomstig thuis. Het is een plek waar herinneringen worden gemaakt en dromen worden nagejaagd. En dat kun je natuurlijk niet volledig ervaren via een scherm.

Bij nieuwbouwprojecten of woningen die een ingrijpende renovatie ondergaan kunnen digitale vastgoedstyling technieken, zoals 3D renders van grote waarde zijn. Door middel van deze visuele presentaties kunnen potentiële kopers overtuigd worden van de mogelijkheden en het potentieel van het huis.

Ga voor persoonlijke en huiselijke vastgoedstyling

Gaat jouw huis binnenkort in de verkoop? Neem contact met mij op voor meer informatie en de opties. Met een complete styling brengen we niet alleen jouw woning tot leven, maar creëren we ook een emotionele connectie voor potentiële kopers.

Blog

Meer tips & adviezen lezen?

Het perfecte huis voor de juiste doelgroep

Het perfecte huis voor de juiste doelgroep

Het geheim achter een succesvolle verkoop ligt in het begrijpen van je potentiële kopers. Voordat je jouw huis op de markt brengt, is het belangrijk om te bepalen wie de ideale koper zou kunnen zijn. Vervolgens is het belangrijk om je woning naar deze doelgroep in te...

Dit zijn de meest gemaakte fouten bij verkoopstyling

Dit zijn de meest gemaakte fouten bij verkoopstyling

Bij het verkopen van een woning is een goede presentatie van groot belang. Toch zie ik als vastgoedstyliste vaak dezelfde fouten bij het presenteren van woningen voor de verkoop. En dat snap ik heel goed, de lijn tussen goed en fout is dun. Je wil een neutrale...

5 tips om je slaapkamer verkoopklaar te maken

5 tips om je slaapkamer verkoopklaar te maken

Bij het verkoopklaar maken van een woning, richt ik mij altijd op de gehele woning. Een woning moet er van top tot teen goed uitzien en voelen voor een optimale verkoop. Daarom is het essentieel om ook de slaapkamer aandacht te geven tijdens het verkoopklaar maken van...