Het perfecte huis voor de juiste doelgroep

apr 18, 2024
Home » Blogs » Verkoopstyling » Het perfecte huis voor de juiste doelgroep

Het geheim achter een succesvolle verkoop ligt in het begrijpen van je potentiële kopers. Voordat je jouw huis op de markt brengt, is het belangrijk om te bepalen wie de ideale koper zou kunnen zijn. Vervolgens is het belangrijk om je woning naar deze doelgroep in te richten en te stylen. Is jouw huis perfect voor een jong gezin met twee kleine kinderen? Laat dan naast de master bedroom ook twee kinderkamers zien. Of misschien past jouw woning beter bij een senioren koppel, dan is een studeer- of hobbykamer belangrijk. In dit blog geef ik je meer verkoopstylingtips waarmee je van jouw woning het perfecte huis voor de juiste doelgroep maakt.

Bepaal je doelgroep

Bij het bepalen van de juiste doelgroep voor jouw woning spelen factoren zoals de locatie, het type woning, de grootte van de woning, de voorzieningen en de algehele staat van het huis een rol. Vind je het moeilijk om zelf te bedenken welke doelgroep de juiste is? Schakel de hulp in van een makelaar. Hij of zij kent de lokale markt als geen ander en kan je daarom het beste helpen met het identificeren van de juiste doelgroep voor jouw woning.

Is de doelgroep duidelijk en bepaald? Dan kan het inrichten en stylen beginnen. Hieronder lees je voor vier veel voorkomende doelgroepen tips over hoe je het beste jouw woning kunt presenteren.

1. Jong stel zonder kinderen

Wanneer je gaat focussen op de doelgroep ‘jong stel zonder kinderen’ is het belangrijk om een mix van luxe en gezelligheid voor je te zien. Richt bijvoorbeeld de ruime woonkamer in met meubels en/of accessoires die een gevoel van luxe en comfort uitstralen. Zorg daarbij voor voldoende zitplaatsen aan tafel voor vrienden en familie. Daarnaast is een werkkamer een must-have voor jonge professionals die hoogstwaarschijnlijk vanuit huis werken. Richt daarom een van de kamers in voor een stijlvolle en inspirerende werkruimte. Hoe je dat doet lees je in mijn blog ‘Het stylen van een thuiswerkplek doe je zo‘. Heb je nog een extra kamer in je woning? Geef deze dan de functie van een logeerkamer of een babykamer om zo de groeimogelijkheden in de woning te laten zien.

2. Gezin met jonge kinderen

Wanneer de doelgroep van jouw woning een gezin met kinderen is, dan zijn functionaliteit en ruimte belangrijke kenmerken. Zorg ervoor dat de woning voldoende ruimte biedt voor het hele gezin om comfortabel te leven en te spelen. Richt naast een master bedroom meerdere kinderkamers in door middel van een eenpersoonsbed in de ruimte. Daarnaast is het belangrijk om de gemeenschappelijke ruimtes, zoals de woonkamer en keuken, zo in te richten dat ze geschikt zijn voor gezinsactiviteiten. Denk aan zitplekken aan tafel en op de bank. Let wel: zorg ervoor dat er in deze gemeenschappelijke ruimtes geen kinderspullen en speelgoed te vinden zijn.

3. Samengesteld gezin

Voor samengestelde gezinnen is flexibiliteit en privacy essentieel. Als je genoeg ruimte hebt, overweeg dan het toevoegen van een extra zithoek of tv-hoek zodat iedereen in het gezin zijn eigen plek heeft om te ontspannen. Daarnaast zijn meerdere slaapkamers natuurlijk een must, zodat elk gezinslid zijn eigen ruimte heeft voor privacy. Richt de kamers daarom allemaal in als slaapkamers. Als het past met tweepersoonsbedden, anders een eenpersoonsbed. Als de ruimte ook nog een bureau(tje) toelaat dan is het goed om ook deze toe te voegen aan de ruimte.

4. Senioren

Bij het inrichten en stylen van een woning voor de verkoop aan senioren is comfort en rust van groot belang. Focus met het inrichten van de woning op de comfortabele zithoek die idealiter uitzicht biedt op de tuin. Is er naast de master bedroom nog een extra kamer in de woning? Kies er dan voor om deze in te richten als een studie- of hobbykamer. Dat doe je bijvoorbeeld door een bureau en een mooie fauteuil neer te zetten.

Stedelijk versus landelijk

Naast de verschillende functies die je jouw woning kunt geven om zo de juiste doelgroep aan te spreken, is de stijl van de woning ook bepalend. Deze is vaak meer afhankelijk van de locatie van je huis dan van de doelgroep die het aanspreekt. In de Randstad zijn potentiële kopers vaak op zoek naar een modern en stedelijk interieur. Terwijl op het platteland een meer landelijke en rustieke uitstraling gewaardeerd wordt. Pas de inrichting van je huis daarom aan de omgeving aan om potentiële kopers te trekken die op zoek zijn naar de levensstijl die jouw locatie en huis biedt.

Kortom, het stylen van je huis voor de verkoop is geen ‘one-size-fits-all’ aanpak. Door te begrijpen wie je potentiële kopers zijn en wat ze zoeken in een huis, kun je je huis zo presenteren dat het aantrekkelijk is voor de juiste doelgroep. Heb je hulp of aankleding nodig bij het inrichten van jouw woning? Neem contact op met mij en ik help je graag verder.

Ja, ik wil graag professionele styling hulp!

Blog

Meer tips & adviezen lezen?

Zo maak je de perfecte eerste indruk op Funda

Zo maak je de perfecte eerste indruk op Funda

Bij het verkopen van een woning is de eerste indruk cruciaal. De meeste potentiële kopers bekijken als eerste de fotoreportage op Funda, en vaak bepalen deze beelden of er wel of geen interesse is voor een bezichtiging. Daarom is het essentieel om te zorgen voor mooie...

Hoe verkoopstyling stap voor stap in zijn werk gaat

Hoe verkoopstyling stap voor stap in zijn werk gaat

Gaat jouw huis binnenkort in de verkoop en denk je eraan om jouw woning professioneel te laten stylen voor de verkoop? Lees dan dit blog waarin ik je meeneem door de stappen die we bij Huiswerk vastgoedstyling doorlopen jouw woning klaar te maken voor een optimale...

Dit zijn de meest gemaakte fouten bij verkoopstyling

Dit zijn de meest gemaakte fouten bij verkoopstyling

Bij het verkopen van een woning is een goede presentatie van groot belang. Toch zie ik als vastgoedstyliste vaak dezelfde fouten bij het presenteren van woningen voor de verkoop. En dat snap ik heel goed, de lijn tussen goed en fout is dun. Je wil een neutrale...